top of page
  • Szerző képeFanni Faragó

Vezetői coaching


A múlt heti írásban pontosan megfogalmazta Tamás, hogy a coaching során a coach tanácsot nem ad.


Egyáltalán mit kapnak a felsővezetők coaching folyamatától, és mitől egyre népszerűbb ez a támogatási forma?


A Coaching - az International Coach Federation meghatározása szerint – az ügyféllel való partneri együttműködés egy olyan gondolatébresztő és kreatív folyamatban, amely arra inspirálja az ügyfelet, hogy szakmailag és személyesen a legtöbbet hozza ki magából.

A meglévő tudás kreatív módon történő alkalmazása, a munka magánélet egyensúlyának megtalálása, konkrétan megfogalmazott dilemmák megválaszolása, a szakmai munka és a munkatársak fejlesztésének összehangolása, döntési helyzetek letisztázása, önreflexió használata stb. - bármi lehet egy ülés témája, amit az ügyfél hasznosnak ítél meg.


Hogy ez egy bizalmi kapcsolat az nyilvánvaló. Egy felsővezetői coaching során, az ügyfél bevallotta, hogy próbaként megnézi hogyan is működik ez. A titkárnőjével kapcsolatos feszült helyzet megoldását nevezte meg témának. Miután megtalálta a megoldást, a második ülést azzal kezdte „Szeretném veled átbeszélni a jövő évi tervet…” Nyilvánvaló volt, hogy néhány általa megfogalmazott dilemmát akar körbejárni, a szakmai részt és a döntéseket fenntartotta magának.

Olyan, mint egy személyes edző: közösen megoldásokat, reális alternatívákat dolgoznak ki, azonban a versenyző személyes felelőssége, hogy mit, és hogyan valósít meg. Az edzésmunkát a versenyző helyett senki sem végezheti el.


A Coach szerepe, hogy az ügyfél szakmai és személyes világát összekapcsolja. Elősegíti a továbbfejődés lehetőségét. Az egyéni készségek, ismeretek, attitűdök fejlesztésére kerül a hangsúly. Aktivitásában az ügyfél perspektívájára, annak változtatási lehetőségeire fókuszál és főként a kérdésekben rejlő perspektíva-váltási lehetőségeket használja.


Ennek megfelelően, ha valaki professzionális coach képzésben vesz részt akkor a speciális szakismeretek helyett a személyes kompetenciáinak fejlesztése a képzés célja. A coach kompetenciák biztosítják, hogy etikusan és hatékonyan feleljünk meg az elvárásoknak.


Gosztonyi László


bottom of page